Friday, May 6, 2011

بیست روش برای خلق ایده های میلیون دلاری


شرکت های بزرگی همچون اپل ، وب سایت های فوق موفقی مانند فیسبوک همه در یک چیز مشترک هستند:
همه آنها با ایده میلیون دلاری آغاز شده اند.

حال سوال اصلی این است:
خالقان این ایده ها چگونه حرکت خود را آغاز کرده اند؟

آیا آنها نشسته اند و منتظر یک صاعقه الهام دهنده و یا گفتن کلمات طلسم شانس شده اند؟
و پاسخ این است:
شانس و الهامات درونی ، بخش کوچکی است از آنچه آنها انجام می دهند.

در این مقاله نگاهی اجمالی به ۲۰ تکنیک و روش درست که برخی از درخشان ترین و موفق ترین کارآفرینان خالق ایده های میلیونی بر آن اساس عمل کرده اند خواهیم پرداخت.

داشتن ۱۰۰ نفر کارمند در شرکت تضمینی بر موفقیت ایده شما نیست.
لری پیچ [+](موسس گوگل)


۱- ایده های زیادی ایجاد کنید:
وقتی شما ایده های بیشتری تولید کنید، احتمال بیشتری هم خواهید داشت تا به یک ایده میلیون دلاری دست پیدا کنید.

۲-عدم موفقیت های بسیار:
همه ایده های شما به سادگی به موفقیت نخواهد رسید، سنگ های بسیاری در مسیر راه به زیر پای شما خواهد آمد.گاهی اوقات شما پس از هزار شکست به موفقیت دست می یابید.اینکه شما بسیار اشتباه کرده اید  و یا اینکه کار به کندی پیشرفت داشته است مهم نیست، اینکه شما نسبت به کسی که حرکتی آغاز نمی کند در حال حرکت به پیش هستید بسیار اهمیت دارد.

۳-استفاده آگاهانه از اطلاعات:
برخی از دوستانم می گویند که چه فایده ایی دارد که وقت زیادی را صرف خواندن کتاب و وبلاگ ها می کنی و وقت خود را از دست می دهی.نه اینطور نیست.این چیزی است که مرا در مرز و برروی لبه اطلاعات نگه می دارد و بدین وسیله خود را در احاطه انواع ایده های جدید و اطلاعات به روز شده قرار می دهم.هنگامیکه شما می خوانید و در پی آن با مردم تعامل می کنید، کلاه مصرف کننده را از سر خود براشته و کلاه یک خلاق را بر سر خواهید نهاد.در اطراف شما هزاران(که دست کم یکی از آنها ایده ایی واقعا خوب خواهد بود) ایده میلیون دلاری منتظر کشف شما هستند.

۴- برروی ایده هایی با بازارهای بزرگ تمرکز کنید:
یک میلیون دلار در تناسب با نقشه شما عدد بزرگی نیست، اما اگر به دنبال کسب آن در بازارهای کوچک با امکانات محدود هستید ، مطمئن باشید که عدد بزرگی است.
حتی اگر شما استیو جابز [+] (صاحب شرکت اپل [+]) را به عنوان مدیرعامل یک شرکت جدید که حداکثر تعداد مشتریان آن ۱۰۰ نفر از مردم می باشند قرار دهید، او بیش از چند سنت به دست نخواهد آورد.نتیجه اینکه، پول زیاد نتیجه ایجاد تقاضایی قابل توجه در بازار است.

۵- از وجود پول در آن بازار مطمئن شوید:
دزدان بانک به بانک دستبرد می زنند زیرا که پول در آنجاست.قبل از اینکه از نظر احساسی به ایده خود علاقه مند بشوید، کمی درباره بازار  آن تحقیق کنید.اطمینان حاصل کنید که ایده ایی که شما در حال پیگیری آن هستید در آن پول وجود دارد؟مشتریان و مصرف کنندگان چه کسانی هستند؟توان سرمایه گذاری شما چقدر است؟ چه میزان در آمد در مرحله اول انتظار دارید؟

۶-چشم ها ، گوش ها و ذهن خود را باز نگه دارید:
غالبا شکست در یک ایده، درب هایی را به ایده های جدیدتری باز خواهد نمود.هرگز خودتان را معطل شکستی که رخ داده است نکنید،چرا که این خود نیز راهی خواهد بود برای شکست های بعدی(آویزان شکست خود نمانید)

۷- ایده های مختلفی را آزمایش کنید:
لحظه ایی به آیفون (IPhone) [+] و آی پد (IPad) [+] فکر کنید.یکی فقط گونه ای دیگر از دیگری است.هر دو ایده های میلیون دلاری هستند.

۸-ایده ای را که در یک بازار خوب کار می کند ، برای بازار دیگری سفارشی کنید:
ایده ایی را که به خوبی دارد جواب می دهد را پیدا کنید و درباره بهره گیری از آن در یک چارچوب جدید فکر کنید.فرمولی را که جواب می دهد را از یک جایگاه برداشته و برای جایگاه جدیدی استفاده کنید یا اینکه بهترین جنبه یک محصول را گرفته و با محصول دیگری پیوند دهید.

۹-قطعات را در کنار هم بچینید:
خالقان یوتیوب (YouTube) [+] مخترع فلاش پلیر (Flash Player) [+] نبودند، آنها مخترع دوربین های دیجیتال مدرن با قابلیت ضبط فرمت فشرده سازی (Mpeg Video) [+] نبودند،آنها مخترع و مبدع اینترنت با پهنای باند بالا (broadband) [+]، اجاره فضای وب ارزان،تعبیه ویدئو در وب سایت ها و قابلیت بارگزاری فایل ها در اینترنت نبودند.آنها مخترع یک تکنولوژی بودند که تمامی این قطعات را در کنار هم قرارداده و یک پرتال به اشتراک گذاری ویدئو آنلاین را ایجاد کردند.

۱۰-چرخش و پیچ جدیدی به موفقیت های قبلی بدهید:
ایجاد یک پیچش در یک ایده قدیمی هنوز می تواند میلیون ها دلار پول ساز باشد.بطور نمونه سایت فیسبوک (facebook)[+]، آنها اولین سایت شبکه های اجتماعی (Social Network) [+] نبودند، اما مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg) [+] و شرکتش تغییر و  پیچشی در امکانات و خدمات ایجاد نمود که دیگران نتوانسته بودند آن را درک کنند.
شما چطور می توانید از میان ایده های میلیون دلاری موجود و حتی از میان ایده های معمولی و موجود در اطراف خود ایده ایی را به دست آورید که با انجام تغییر در زاویه دید به آن به یک ایده بکر و با ارزش برسید؟و این خود راه و سفری دیگر است.

۱۱-به یک محصول خوب یک سرویس محبوب اضافه کنید:
به شرکت دل (Dell) [+] نگاه کنید. این شرکت با ارائه سیستم های کامپیوتری سازگار با استاندارد آی بی ام (IBM) [+] و فروش اختصاصی سازی و سازمان یافته این محصول و خدمات جانبی آن توانسته است میلیون ها دلار ثروت ایجاد نماید.

۱۲-بازی با اضداد:
وقتی ایده ایی بسیار مورد استقبال عمومی قرار می گیرد ، ضد آن و جهت متضاد آن نیز می تواند بسیار مورد توجه عموم قرار گیرد. هنگامیکه شرکت هایی مانند وردپرس (wordpress) [+] ، بلاگر (Blogger) [+]، و موویبل تایپ (Movable Type)[+] انفجاری از انواع سرویس های وبلاگ نویسی را در دسترس عموم مردم قرار دادند و این امکان را فراهم آورداند تا افراد بتوانند موضوعات مورد علاقه خود را به تفصیل، توضیح و تشریح کنند، شرکت هایی مانند تویتر (Twitter) [+] و تامبلر (Tumblr) [+] به میدان آماده و با انقلاب میکرو وبلاگ نویسی (micro blogging) [+] امکان انتشار محتوای بسیار کوتاه را در دسترس همگان قرارداده اند.
صدها مثال دیگر نیز وجود دارد.این را به یاد داشته باشید که متضاد یک ایده میلیون دلاری نیز می تواند خود یک ایده میلیون دلاری باشد.

۱۳-در جستجوی مسائل بوده و آنها را حل کنید:
مسائل بسیار زیادی در دنیای واقعی وجود دارد.شبیه مالک کسب و کاری که نگران کاهش سود خود می باشد، نگرانی جوانی که در سن ۲۶ سالگی سرش کچل و طاس شده است، مادری که نگرانی مبتلا شده فرزندانش به آلرژی هاست، یا صاحب سگی که خود هنوز نمی داند که چرا سگش شبها بی دلیل سروصدا می کند.
حل مسائلی شبیه به اینها می تواند ثروت های میلیونی را ایجاد کند.

۱۴-محصولات جدیدی طراحی کنید که محصول موفق دیگری را پشتیبانی کند:
به نظر شما شرکت هایی که فقط کیف های مربوط به محصولاتی مانند آی پاد(IPod) [+]، آی فون(IPhone) و آی پد(IPad) را تولید کرده اند چقدر درآمد داشته اند؟ میلیون ها؟ میلیاردها؟
در مورد شرکت هایی که هشت سال پیش وارد بازار تولید براکت های نصب دیواری تلویزیون های پلاسما و ال سی دی(LCD) شدند چه فکر می کنید؟؟؟؟ ایده بعدی را شما بیابید.

۱۵-ساده عمل کنید:
یک ایده خوب را هرگز پیچیده و سخت نکنید.مطالعات بازاریابی کسب وکار نشان داده اند که محصولاتی که گزینه های بیشتری برای انتخاب برای آنها ارائه شده است کمتر خریده می شوند.خرید بهترین محصول از سبدی که ۳ محصول در آن است بسیار راحت تر است از خرید بهترین محصول از یک سبد با ۳۰۰ محصول.
اگر شما بتوانید تصمیم خرید را که یکی از سخت ترین مراحل خرید برای مردم است برایشان انجام دهید ، آنها به سرعت محصول شما را خواهند خرید.اگر درحال ایجاد یک خط تولید هستید حتما آن را ساده نگه دارید و ساده عمل کنید و از پیچیدگی های غیرضروری پرهیز کنید.

۱۶-از مهارت ها و منابع امروز خود بهره برداری کنید:
امروز از هر زمان دیگری شما باید بیشتر از منابع و مهارت های خود بهره برداری کنید.
استیو وندر(stive wonder) [+] یک نابینا بود ، اما او از توانمندی شنوایی خود و درک موسیقی بهره برداری کرد و امروز او ۲۵ جایزه گرمی(Grammy) [+] را دریافت کرده است.اگر در یک سرمایه گذاری جدید از قدرت منابع و مهارت های خود استفاده کنید در این بازی شما پیشتاز خواهید بود.

۱۷-صدای خود را با دیگر همفکران خود فراگیر کنید:
شما ماحصل افرادی هستید که با آنها بیشتر نشست و برخاست می کنید.اگر شما در میان افراد نادرست قرار بگیرید(نادرست به معنی جای نا مناسب برای شما ، نه افراد صرفا بد) آنها بر شما تاثیر منفی خواهند داشت  ولی اگر خود را در جمعی قراردهید که با افکار شما هم راستا باشند شما توانا و قدرتمندتر خواهید بود، تا زمانی که صرفا تنها باشید.قبیله خود را بیابید و در تغییرات زندگی خود فعالانه مشارکت کنید.

۱۸-مشتاق کاری باشید که انجام می دهید:
شور و اشتیاق نیروی حیاتی خلاقیت است.ایده های بزرگ زمانی شکوفا می شوند که شما سرشار از شور و اشتیاق و نیروی حیاتی خلاقیت باشید.زمانی که ذهن خود را با کنجکاوی و علاقه ویژه به موضوعی تحریک کنید، خلاقیت بر شما حاکم خواهد شد و انگیزه شما را همانند یک موشک پرتاپ خواهد نمود.

۱۹-انتقاد های سازنده را بپذیرید ، اما از حرف های منفی بافها دوری کنید:
وقتی کسی از ایده یا محصول شما انتقاد کرده یا نکات منفی آن را می بیند این چندان نباید برایتان مهم باشد و باید به این نکته توجه کنید که بسیاری از مردم از محصول یا ایده شما استفاده خواهند نمود نه آنهایی که دائما منفی بافی کرده و منتقد هستند.
مهم نیست میزان پیشرفت شما چقدر است، و آیا به اندازه ایی هست که آنهایی را که دائما به شما می گویند این کار غیرممکن است را راضی می کند یا نه. حتی شاید برخی از روی حسادت تلاش کنند تا حرکتی را که در حال انجام آن هستید مسخره کرده و آن را ایده ایی شکست خورده بدانند.
وقتی در اطرف خود به چنین افرادی برخورد می کنید تلاشی برای دلیل آوردن و راضی کردن  آنها نکنید، آنها انرژی شما را به هدر می دهند، حضورشان را نادیده بگیرید.

۲۰- ایده های خود را عملی کنید:
ایده های میلیون دلاری ایده هایی هستند که فرصت های رشد را فراهم می آورند. گوگل(google) [+] و فیسبوک(facebook) ایده هایی نسبتا معمولی بودند که مثل فنر از روی کاغذ ها بیرون آمدند: " یک موتور جستجوی دقیق" ، "وب سایتی برای دوستانی که با یکدیگر در تماس باشند". به یاد داشته باشید که هریک از این شرکت ها اولین در بازار خود نبودندو ایده های آنها ایده های پیشگامانه نبوده است. بسیاری به ایده های گوگل و فیسبوک پرداخته بودند، اما گوگل و فیسبوک با ایده های خود چیزی بر آنها اضافه نموده اند.
آنها موفقیت اولیه خود را با تلاشی سخت و رقابتی تنگاتنگ بدست آورداند.

به یاد داشته باشید، تعداد ایده ایی که داده اید مهم نیست، چگونه اجرایی و عملی کردن آنها مهم است.

هرایده ساده ایی در صورت اجرای درست و صحیح قابلیت تبدیل شدن به یک ایده میلیون دلاری را دارد


No comments: